lördag 8 september 2012

Lägerskoletankar


Som nyss hemkommen från den n:te lägerskolan  från Mårtensbro skola började jag fundera på hurudana minnen jag har från dessa. Denna gång var jag med min klass i Åbo skärgård på ett ställe som heter Heinänokka. Stället ägs av församlingarna i Åbo och St Karins.  Västra Finland är inte obekant från tidigare år. Jag har varit på Houtskär, som för den delen var den första lägerskolan från Mårre som jag deltog i. Nagu har jag också besökt några gånger. Övernattningsstället har varit Gammelgård, ett gammalt åldringshem som omvandlats till ett alldeles härligt pensionat.

Vi i Mårtensbro sökte hela tiden ett ställe som vi kunde återkomma till. Planeringen och budgeteringen skulle vara lättare om stället var bekant från tidigare år.  Vi hittade Rantasalmi. Eleverna från Mårre återkom till stugbyn Järvisydän hela 8 gånger, ifall jag inte missminner mig. Jag deltog i åtminstone 5 eller 6 av dessa lägerskolor.

Resan upp till Rantasalmi tog i alla fall lång tid och alternativa ställen började dyka upp i tankarna. Det blev Rajamäki, där jag deltog under en dag som observatör. Scouterna har detta ställe som sin lägergård. Slutresultatet blev i alla fall att nya alternativ söktes. Labbnäs på Kimito hittades. Jag åkte dit en höstdag för att kolla stället och blev förtjust. Det var något annat än de tidigare alternativen, men klart ett gott alternativ. Problemet för oss har varit det stora antalet elever i årskursen. Det ställer krav på övernattningskapaciteten.

Nästa gång jag åkte var det Hauho som var destination. Den skrev jag om senaste år så inget mera om den nu.

Programmen för eleverna har varit liknande alla år. Vi har studerat naturen, övervunnit oss själva med olika aktiviteter som bergsklättring och kyrkbåtsrodd. Vi har haft övernattning i tält på programmet många år, men under de senaste åren har det fallit bort av bland annat tidsbrist.

Under varje lägerskola har också några föräldrar deltagit. De har hjälp till med allt. Nu detta år hade vi två pappor och fyra mammor med. Alla var inte samtidigt utan de turades om under dagarna. Resan till Åbo var ju inte så lång. Det har varit roligt att stifta bekantskap med de vuxna bakom sina elever.

Personerna som varit dragare av programmen, alla ledare, värdar och värdinnor, har också varit härliga att lära känna. Flera av dem har jag också träffat senare. Dessa personer har varit sådana som har satt hela sin själ och personlighet i det de gör och den utstrålning de har återspeglas i elevernas iver att delta i programpunkterna.

Mårtensbro eleverna har alltid fått god kritik för sitt beteende. Så också denna gång. En kanske bidragande faktor har varit avsaknaden av godis under lägerskolan. Denna regel har vi haft i snart tio år. Mobiltelefonerna, musikspelare och olika elektroniska spel har också lämnats hemma. Nu har eleverna umgåtts och lekt tillsammans under det som jag kallar ”tiden mellan programmen” vilket i praktiken varit deras fritid.

Olyckor har vi inte besparats från under åren, men några allvarligare skador har vi inte haft. Ju mera erfarenhet jag får av lägerskolor, desto mera börjar nog ansvaret tynga på. Lärarna har odelat ansvar för alla elever 24 timmar i dygnet under hela lägerskolan. Visst finns ju försäkringar, men ifall något allvarligare händer så är det inte roligt.

Det mest positiva lägerskolan ger eleverna, enligt min åsikt, är nog gemenskapen. Barnen hittar nya vänner och nya sidor av gamla vänner. Stämningen i årskursen efter en lägerskola har alltid hittills varit klart bättre. Det här gör att lägerskolan försvarar sin roll som lyckad arbetsmetod. Detta trots att den absolut inte är någon billig grej och arbetet med att samla in pengar inte är någon lätt match. Som lärare får jag en kanske bättre fungerande klass som belöning. Något stort lönepåslag för lägerskolan får man inte som lärare. Den vanliga månadslönen får man ju och ett furstligt halvt dagtraktamente på 16 Euro per dag. En förälder kommenterade saken under ett möte en gång med orden att ”för läraren är ju lägerskolan en skön semester och helt gratis dessutom!”. För lärarna betyder det nog ofta att man måste ordna sina egna barns skötsel på nytt, inkalla vänner och släktingar för att hjälpa till och mycket annat som tillkommer p.g.a. förändrad vardag. Jag har den turen att mina barn redan är utflugna ur boet.

Här är en liten bildkavalkad från årets lägerskola.
Första lunchen

Freja berättar om lägerområdet

Vattnet var bara 16 grader men barnen simmade ändå

Ett fiskedrag blir till..

Niklas och hunden My handleder barnen i paddlingsteknik

Man kan också använda paddlar såhär..

A nice cup of coffee..
Pinnbröd.. pic credit Carina M (Thanx!)

Det dagliga skohindret framför dörren..

Strandundersökningen intresserade alla.

Aboa vetus bjöd eleverna på skrivkonstträning..

St Göran tog livet av draken på Åbo slott.

2 kommentarer:

  1. Fint sammanfattat Markus! Jag kan som förälder som deltog i lägerskolan berätta att det är en oförglömlig och ovärderligt trevlig upplevelse att få delta i lägerskolan. Man får se barnen i ett element som för oss föräldrar förblir ganska okänd eftersom de flesta av oss jobbar under dagarna då barnen går i skola. Det är härligt att få lära känna både elever, lärare och andra föräldrar bättre. Dessutom man lär sig minst lika mycket nya saker som barnen. Listan på fördelar att delta i lägerskolan är hur lång som helst! Tack till alla som gjorde lägerskolan år 2012 oförglömlig!

    SvaraRadera
  2. Tack Mia för de fina orden och tack för deltagande i lägerskolan.

    SvaraRadera